Jump label

Service navigation

Main navigation

You are here:

Main content

Prof. Dr. Aileen Edele

Prof. Dr. Aileen Edele Photo of Prof. Dr. Aileen Edele

Telephone
(+49)231 755-7418

Address

Institut für Schulentwicklungsforschung
Campus Nord
CDI

Room CDI / 222

General

The working group examines opportunities and challenges relating to cultural diversity in schools. One major focus is on the individual learning conditions of children and adolescents with an immigrant background for their school adaptation. We also study how the school context affects students' school adaptation.

Curriculum Vitae

  • Dr. phil. in Psychologie, 2016, Freie Universität Berlin
  • Dipl.-Psych., 2007, Humboldt-Universität zu Berlin

Projekte

  • Cultural diversity approaches in schools and their implications for student achievement and adjustment

selected literature

  • Edele, A., Kempert, S. & Stanat, P. (in Druck). Mehrsprachigkeit und Bildungserfolg. In I. Gogolin, A. Hansen, S. McMonagle, D. Rauch & P. Leseman (Hrsg.), Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung.
  • Schipolowski, S. & Edele, A. (2019). Dokumentation der Kompetenztestung in Rahmen der IAB-BAMF-SOEP-Befragung von Geflüchteten 2017, Stichproben M3-M5. SOEP Survey Papers 593: Series B. Berlin: DIW/SOEP.
  • Edele, A., Kempert, S. & Schotte, K. (2018). Does competent bilingualism entail advantages for the third language learning of immigrant students? Learning and Instruction, 58, 232–244. doi: 10.1016/j.learninstruc.2018.07.002
  • Schotte, K., Stanat, P. & Edele, A. (2018). Is integration always most adaptive? The role of cultural identity in academic achievement and in psychological adaptation of immigrant students in Germany. Journal of Youth and Adolescence, 47(1), 16-37. doi:10.1007/s10964-017-0737-x
  • Schotte, K. , Winkler, O. & Edele, A. (2018). Zwischen Wunsch und Wirklichkeit. Schulzufriedenheit – Bildungsaspirationen – Migrationshintergrund. Schulmanagement, 1, 1-12.
  • Schotte, K., Winkler, O. & Edele, A. (2017). Die Schulzufriedenheit von Heranwachsenden mit türkischem und ohne Zuwanderungshintergrund: Welche Rolle spielt die Kluft zwischen idealistischen und realistischen Bildungsaspirationen? Empirische Pädagogik, 31(4), 432-459.
  • Edele, A. & Stanat, P. (2016). The role of first-language listening comprehension in second-language reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 108(2), 84-110. doi:10.1037/edu0000060
  • Stanat, P. & Edele, A. (2016). Language proficiency and the integration of immigrant students in the education system. In M. Buchmann, R. A. Scott & S. M. Kosslyn (Hrsg.), Emerging trends in the social and behavioral sciences: An interdisciplinary, searchable, and linkable resource. Hoboken, NJ: Wiley.
  • Edele, A., Schotte, K. & Stanat, P. (2016). Assessment of immigrant students’ listening comprehension in their first languages (L1) Russian and Turkish in grade 9: Test construction and validation. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek (Hrsg.), Methodological issues of longitudinal surveys. The example of the National Educational Panel Study (S. 441-463). Frankfurt am Main/New York: Springer.
  • Kempert, S., Edele, A., Rauch, D., Wolf, K.M., Paetsch, J., Darsow, A., Maluch, J., & Stanat, P. (2016). Die Rolle der Sprache für zuwanderungsbezogene Ungleichheiten im Bildungserfolg. In C. Diehl, C. Hunkler & C. Kristen (Hrsg.), Ethnische Ungleichheiten im Bildungsverlauf: Mechanismen, Befunde, Debatten (S. 157-241). Wiesbaden: VS Verlag
  • Edele, A., Seuring, J., Kristen, C. & Stanat, P. (2015). Why bother with testing? The validity of immigrants’ self-assessed language proficiency. Social Science Research, 52, 99-123. doi:10.1016/j.ssresearch.2014.12.017
    Stanat, P. & Edele, A. (2015). Zuwanderung und soziale Ungleichheit. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz, (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung: Gegenstandsbereiche (2. Aufl., S. 215-228). Opladen: VS Verlag.
  • Edele, A., Dziobek, I. & Keller, M. (2013). Explaining altruistic sharing in the dictator game: The role of affective empathy, cognitive empathy and justice sensitivity. Learning and Individual Differences, 24, 96-102. doi: 10.1016/j.lindif.2012.12.020
  • Edele, A., Stanat, P., Radmann, S. & Segeritz, M. (2013). Kulturelle Identität und Lesekompetenz von Jugendlichen aus zugewanderten Familien. In N. Jude & E. Klieme (Hrsg.), PISA 2009 – Impulse für die Schul- und Unterrichtsforschung. 59. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik, 84-110.
  • Kristen, C., Edele, A., Kalter, F., Kogan, I., Schulz, B., Stanat, P. & Will, G. (2011). The education of migrants and their children across the life course. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 14, 121-137. doi:10.1007/s11618-011-0194-3

Social Media

ResearchGate Twitter
YouTube LinkedIn