Jump label

Service navigation

Main navigation

You are here:

Main content

Prof. Dr. Nele McElvany – Executive Director

Prof. Dr. Nele McElvany – Executive Director Photo of Prof. Dr. Nele McElvany

Telephone
(+49)231 755-5512

Fax
(+49)231 755-5517

Consultation hours
nach Vereinbarung per Email

Office

Katharina Märkle

Office
Katharina Märkle

Campus Nord, CDI, Room CDI / 233
Telephone: (+49)231 755-7955


Address

Institut für Schulentwicklungsforschung
Campus Nord
CDI

Room CDI / 232

General

Prof. Dr. Nele McElvany is executive director of the IFS and member of the governing body. She also heads the working group "Empirical Education Research – Teaching and Learning K-12" focusing on research into learning and teaching in school and at home, reading skills, competences of teachers, education and migration, and the transition from primary into secondary education.

Curriculum Vitae

  • Habilitation (Psychologie), 2009, Freie Universität Berlin

  • Dr. phil. in Psychologie, 2006, Freie Universität Berlin

  • Dipl.-Psych., 2001, Freie Universität Berlin

Projects

Overview of the current projects

Reserach interests

  • Educational research with a focus on teaching and learning
  • Competencies of teachers and teaching quality
  • Acquisition, development and promotion of competencies in literary language
  • Education and migration
  • Educational-psychological diagnostics

selected literature

  • Becker, M., McElvany, N. & Kortenbruck, M. (2010). Intrinsic and extrinsic reading motivation as predictors of reading literacy: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102, 773–785.
  • Kigel, R. M., McElvany, N. & Becker, M. (2015). Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation: A longitudinal study. Learning and Instruction, 35, 73–84.
  • McElvany, N., Schwabe, F., Hartwig, S. & Igler, J. (2018). Inklusive Lehr-Lern-Settings – Einstellungen und Motivation von Lehrkräften. Zeitschrift für Pädagogik, 64(6), 831-851.
  • McElvany, N., Kessels, U., Schwabe, F. & Kasper, D. (2017). Geschlecht und Lesekompetenz. In A. Hußmann, H. Wendt, W. Bos, A. Bremerich-Vos, D. Kasper, E.-M. Lankes, N. McElvany, T. C. Stubbe & R. Valtin (Hrsg.), IGLU 2016. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 177–192).  Münster: Waxmann.
  • McElvany, N., Hasselhorn, J., Ohle, A., Bos, W., & Holtappels, H. G. (Hrsg.). (2018). Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität (Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung, Bd. 3). Münster: Waxmann.
  • McElvany, N. (2018). Digitale Medien in den Schulen: Perspektive der Bildungsforschung. In N. McElvany, F. Schwabe, W. Bos & H. G. Holtappels (Hrsg.), Digitalisierung in der schulischen Bildung: Chancen und Herausforderungen (S. 99–106). Münster: Waxmann.
  • McElvany, N., Ferdinand, H. D., Gebauer, M. M., Bos, W., Huelmann, T., Köller, O. & Schöber, C. (2018). Attainment-aspiration gap in students with a migration background: The role of self-efficacy. Learning and Individual Differences, 65, 159–166.
  • McElvany, N., Ohle, A., El-Khechen, W., Hardy, I. & Cinar, M. (2017). Förderung sprachlicher Kompetenzen - Das Potential der Familiensprache für den Wortschatzerwerb aus Texten. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31 (1), 13–25.
  • Sander, A., Ohle, A., McElvany, N., Zander, L. & Hannover, B. (2017). Stereotypenbedrohung als Ursache für geringeren Wortschatzzuwachs bei Grundschulkindern mit Migrationshintergrund. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. doi: 10.1007/s11618-017-0763-1
  • vbw - Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. (Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., McElvany, N., Roßbach, H.-G., Seidel, T., Tippelt, R., Wößmann, L., Mitglieder des Aktionsrats Bildung) (2018). Digitale Souveränität und Bildung. Gutachten. Münster: Waxmann. Verfügbar unter:https://www.vbw-bayern.de/Redaktion/Frei-zugaengliche-Medien/Abteilungen-GS/Bildung/2018/Downloads/ARB_Gutachten_gesamt_Digitale-Souver%C3%A4nit%C3%A4t_2018.pdf

Social Media

ResearchGate Twitter
YouTube LinkedIn