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Matthias Trendtel

Matthias Trendtel Foto von Matthias Trendtel

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Raum 238 (CDI)

Allgemeines

Arbeitsschwerpunkt
 

Messmodelle der Item Response Theorie, Missing Data, Bayesianische Schätzverfahren, Methodik in Large-Scale Assessments

 

Publikationen
 

  • Trendtel, M. & Robitzsch, A. (2018). Modeling item position effects with a Bayesian item response model applied to PISA 2009–2015 data. Psychological Test and Assessment Modeling, 60(2), 241–263.
  • Wendt, H., Kasper, D., & Trendtel, M. (2017). Assuming measurement invariance of background indicators in international comparative educational achievement studies: A challenge for the interpretation of achievement differences. Large-scale Assessments in Education, 5(10).
  • Fellinger, R., Kiefer, T., Robitzsch, A., & Trendtel, M. (2016). Aspekte der Validierung. In  S. Breit & C. Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandards-Überprüfung (S. 363–398). Wien: facultas WUV.
  • Trendtel, M., Pham, G., & Yanagida, T. (2016). Skalierung und Linking. In  S. Breit & C. Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandards-Überprüfung (S. 185–224). Wien: facultas WUV.
  • Trendtel, M., Schwabe, F., & Fellinger, R. (2016). Differenzielles Itemfunktionieren in Subgruppen. In  S. Breit & C. Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandards-Überprüfung (S. 111–147). Wien: facultas WUV.
  • Schwabe, F., McElvany, N., & Trendtel, M. (2015). Reading skills of students in different school tracks: Systematic (dis)advantages based on item formats in large scale assessments. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(4), 781–801.
  • Schwabe, F., Trendtel, M., Robitzsch, A. & McElvany, N. (2015). Die Bedeutung des Antwortformats bei Lesetestaufgaben für unterschiedliche Schülersubgruppen unter besonderer Berücksichtigung von Fähigkeitsunterschieden. In H. Wendt, T. C. Stubbe, K. Schwippert & W. Bos (Hrsg.), 10 Jahre international vergleichende Schulleistungsforschung in der Grundschule. Vertiefende Analysen zu IGLU und TIMSS 2001 bis 2011 (S. 97–116). Münster: Waxmann.
  • George, A. C., Itzlinger-Bruneforth, U., & Trendtel, M. (2015). Stichprobenziehung in Bildungsstandardüberprüfungen und Pilotierungen. Technische Dokumentation – BIST-Ü. Salzburg: BIFIE.
  • Schwabe, F., McElvany, N., & Trendtel, M. (2015). The School Age Gender Gap in Reading Achievement: Examining the Influences of Item Format and Intrinsic Reading Motivation. Reading Research Quarterly, 50(2), 219–232.
  • Trendtel, M. (2015). Skalierung der Leistungsdaten und Linking zur Baseline-Erhebung. Technische Dokumentation – BIST-Ü Mathematik, 4. Schulstufe, 2013. Salzburg: BIFIE.
  • Trendtel, M., & Ünlü, A. (2015). Benfords Law, Interpolation. In R. Diaz-Bone & C. Weischer (Hrsg.), Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften [Encyclopedia for Methods in the Social Sciences]. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Schwabe, F., McElvany, N., Trendtel, M., Gebauer, M. M., & Bos, W. (2014). Vertiefende Analysen zu migrationsbedingten Leistungsdifferenzen in Leseaufgaben – Differentielles Itemfunktionieren für Kinder mit und ohne Migrationshintergrund auf Basis der Internationalen Grundschul-Lese-Untersuchung (IGLU). Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (3), 93–103.
  • Trendtel, M., Ünlü, A., Kasper, D., & Stubben, S. (2014). Using latent class models with random effects for investigating local dependence. In M. Spiliopoulou, L. Schmidt-Thieme, & R. Janning (Eds.), Data Analysis, Machine Learning and Knowledge Discovery. Heidelberg: Springer.
  • Ünlü, A., Kasper, D., Trendtel, M., & Schurig, M. (2014). The OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) study: A review of its basic psychometric concepts. In Spiliopoulou, M., Schmidt-Thieme, L., & Janning, R. (Eds.), Data Analysis, Machine Learning and Knowledge Discovery. Heidelberg: Springer.
  • Trendtel, M., & Ünlü, A. (2013). Convex optimization as a tool for correcting dissimilarity matrices for regular minimality. In B. Lausen, D. van den Poel, & A. Ultsch (Eds.), Algorithms from and for Nature and Life: Classification and Data Analysis (pp. 165–174). Heidelberg: Springer.
  • Dzhafarov, E.N., Ünlü, A., Trendtel, M., & Colonius, H. (2011). Matrices with a given number of violations of regular minimality. Journal of Mathematical Psychology, 55, 240–250. abstract
  • Trendtel, M., Ünlü, A., & Dzhafarov, E.N. (2010). With what probability regular minimality can be satisfied by chance? In A. Bastianelli & G. Vidotto (Eds.), Fechner Day 2010 (pp. 63–68). Padua, Italy: The International Society for Psychophysics.
  • Trendtel, M., Ünlü, A., & Dzhafarov, E.N. (2010). Matrices satisfying regular minimality. Frontiers in Quantitative Psychology and Measurement, 1, 211. URL www.frontiersin.org doi:10.3389/fpsyg.2010.00211.
  • Ünlü, A., & Trendtel, M. (2010). Testing for regular minimality. In A. Bastianelli & G. Vidotto (Eds.), Fechner Day 2010 (pp. 51–56). Padua, Italy: The International Society for Psychophysics.

 
Vorträge
 

  • Rittsteiger, P., Trendtel, M., Lindauer, T., & Leutwiler, L. (2018, Februar) Die Rechtschreibkompetenz am Ende der 4. Schulstufe – Vertiefende Analysen aus der Pilotierungsstudie für die österreichische Standardüberprüfung 2020. Vortrag auf dem 22. Symposion Deutschdidaktik, Hamburg.
  • Schmid, C., Trendtel, M., Hartig, J., & Bruneforth, M. (2017, October). Effects of using instruments for school improvement reported by school leaders on student’s achievement test scores – Results of an analysis based on a longitudinal multi-level sample of Austrian primary schools. Talk at the conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Striling, Scotland, UK.
  • Kaufmann, N., Schwabe, F., & Trendtel, M. (2017, September). Effekte quantitativer Unterrichtsmerkmale auf die Lesekompetenz bei Grundschulkindern. Vortrag auf der 82. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Tübingen.
  • Schmid, C., Trendtel, M., Hartig, J., & Bruneforth, M. (2017, September). Längsschnittliche Effekte der Nutzung von Instrumenten der Schulentwicklung auf Mathematikleistungen. Vortrag auf der 82. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Tübingen.
  • Breit, S., Freunberger, R., & Trendtel, M. (2016, März). Rater-Effekte bei der Bewertung von Schreibperformanzen: Konsequenzen für wissenschaftliche Weiterentwicklung und schulische Praxis. Paper presented at the 4th Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.
  • Kasper, D., Wendt, H., Scott, D., & Trendtel, M. (2015, August). Explaining school composition effects through measurement invariance and predictive bias. Talk at the  16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
  • Schwabe, F., & Trendtel, M. (2015, August). Examining the elementary gender gap in reading: Effects of item format and language group. Talk at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
  • Kasper, D., Wendt, H., & Trendtel, M. (2015, June). How do different assumptions on measurement invariance for the scaling of latent background variables effect results of Large-Scale  Assessments? Talk at the 6th IEA International Research Conference, Cape Town, South Africa.
  • Schwabe, F., McElvany, N. & Trendtel, M. (2014, November). A more differentiated look at reading test performance: Investigating the interaction between school track and item format in reading tests. Talk at the First bi-annual Conference of the Special Interest Group: Educational Evaluation, Accountability and School Improvement (SIG 23) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Bielefeld, Germany.
  • Schwabe, F., McElvany, N. & Trendtel, M. (2014, September-Oktober). Geschlechtsbedingte Unterschiede in den Leseleistungen von Kindern im Grundschulalter: Vertiefende Analysen auf Basis von IGLU 2011. Vortrag auf der 23. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Leipzig, Germany.
  • Schwabe, F., Trendtel, M. & McElvany, N. (2014, September). Das Antwortformat bei Lesetestaufgaben – Differenzielle Effekte bei unterschiedlichen Schülersubgruppen. Vortrag auf der 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Hamburg.
  • Stubben, S., Ünlü, A., & Trendtel, M. (2012, September). Model based classification for diagnostic psychometric measurement. Talk at the Workshop on Model Based Clustering and Classification (MBC2), Catania, Italy.
  • Trendtel, M., & Ünlü, A. (2012, August). Using latent class models with random effects for investigating local dependence. Talk at the 36th Annual Conference of the German Classification Society (GfKl), Hildesheim, Germany.
  • Ünlü, A., Kasper, D., & Trendtel, M. (2012, August). The OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) study: A review of its basic psychometric concepts. Talk at the 36th Annual Conference of the German Classification Society (GfKl), Hildesheim, Germany.
  • Ünlü, A., Trendtel, M, & Kasper, D. (2012, Juli). Sensitivität und Abhängigkeitsstrukturen in der Modellierung von Large-Scale-Assessment-Studien. Eingeladener Vortrag in der Arbeitsgruppe für Technology Based Assessment am Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF), Frankfurt am Main, Germany.
  • Trendtel, M., & Ünlü, A. (2011, September). Convex optimization as a tool for correcting dissimilarity matrices for regular minimality. Vortrag auf der Joint Conference of the German Classification Society (GfKl) and the German Association for Pattern Recognition (DAGM), Frankfurt am Main, Deutschland.
  • Trendtel, M., & Ünlü A. (2010, March). On the probability for sampling a matrix of discrimination probabilities satisfying regular minimality in fechnerian scaling. Talk at the 2nd Joint Statistical Meeting of the German Working Group on Statistics (DAGStat2010), Dortmund, Germany.
  • Trendtel, M., & Ünlü, A. (2010, October). With what probability regular minimality can be satisfied by chance? Talk at the 26th Annual Meeting of the International Society for Psychophysics (Fechner Day 2010), Padua, Italy.
  • Ünlü, A., & Trendtel, M. (2010, October). Testing for regular minimality. Talk at the 26th Annual Meeting of the International Society for Psychophysics (Fechner Day 2010), Padua, Italy.

 

Lehre / Workshops
 

  • 05.2018 Blockseminar, Forschungsansätze der Empirischen Bildungsforschung.
  • 05.2018 Blockseminar, Aktuelle Studien II: Vertiefte Einblicke in Empirische Bildungsforschung.
  • 03.2018 Workshop, Eine Einführung in die Item-Response Theorie: Skalierung und Linking, Winter School, Paris Lodron Universität Salzburg.
  • 05.2017 Workshop, Skalierung und Linking mit R, BIFIE Salzburg.
  • 02.2015 Workshop, Item-Response-Modellierung in R mit TAM, BIFIE Salzburg. (gemeinsam mit Hr. Kiefer)
  • 06.2014 Workshop, Standardüberprüfung Mathematik 2013 M4 – Workshop für Pädagogische Hochschulen: Skalierung, BIFIE Salzburg.
  • 04.2012- 09.2012 Vorlesung und Übung: Grundlegende Statistik in R (3 SWS), TU München. (Konzeption und Leitung)
  • 04.2012- 09.2012 Seminar: Psychometrie (2 SWS), TU München. (Leitung gemeinsam mit Prof. Ünlü)
  • 04.2012- 09.2012 Oberseminar: Quantitative Verhaltenswissenschaften (2 SWS), TU München. (Leitung gemeinsam mit Prof. Ünlü)
  • 04.2011-10.2011 Vorlesung: Psychometrie (4+2 SWS), TU Dortmund. (Leitung des Übungsbetriebes und Tutor)
  • 10.2010-04.2011 Seminar: Psychometrie (2 SWS), TU Dortmund. (Leitung gemeinsam mit Prof. Ünlü)
  • 10.2009-04.2010 Vorlesung: Erhebungstechniken (2+1 SWS), TU Dortmund. (Tutor)

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